Träningsresa till Spanien

I maj åkte tio träningssugna till södra Spanien för att njuta av vackert väder, träning och god mat i fyra dagar. I september blir det ytterligare en resa. Är du sugen på att hänga med?

Maj är en ljuvlig månad i södra Spanien. Våren är i full blom, ja det är i stort sett sommar. Jag och sjukgymnast och coach Maja Pernefeldt reste tillsammans med åtta ljuvliga och starka kvinnor till La Herradura för att njuta av vandring, SUP, yoga, padeltennis, crossfit och löpning. Däremellan fanns det tid till god mat, vila och reflektion. Och inte minst sol och ljumma vindar.

Resan gjordes i samband med att min vän Maja, en mycket uppskattad coach och sjukgymnast firade femårsjubileum som egenföretagare. Vi hade länge pratat om att göra ett litet träningsrelaterat projekt ihop, så Tur & Retur, Sara Arnald AB och Maja Pernefeldt Sjukgymnastik + Träning AB hyrde ett hus i vackra kustbyn La Herradura, ca en timme öster om Malaga.

Vi förberedde träningspass, handlade och lagade mat, provade ut lämpliga vandringsleder, löpspår och utflykter – och sedan var det dags att hämta åtta deltagare på flygplatsen i Malaga. Väl framme serverades lunch och vi drog igång fyra härliga dagar, fulla med aktiviteter.

Det blev flera träningspass på stranden, både styrka och kondition med parövningar. Till och från stranden blev det löpning och promenad, ganska utmanande sådan med alla branta backar. En perfekt start! Som boxningsinstruktör (jag jobbade länge både på Fysiken i Göteborg och SATS i Stockholm) fick jag köra ett intensivt pass med alla härliga deltagare. Flera som aldrig testat förut blev mycket förtjusta i den här typen av träning som är både effektiv och rolig – och lätt att lära för alla.

Startpasset med kroppsviktsträning blev på stranden!

Vi hann med mycket under dessa fyra dagar. Bland annat var det för flera av oss premiär för SUP-paddling (Stand up Paddle Board) och vi fick en välbehövlig kurs på La Herradura Windsurf för att klara oss i böljan den blå. Det var faktiskt både svårare och jobbigare än jag trodde, men det gav definitivt mersmak. I La Herradura finns också en populär padel-klubb, Club de Pádel Las Palomas. Denna racketsport som blivit så populär både i Spanien och här uppe hos oss i norr. Det är lite som en blandning mellan tennis och squash och det spelas endast som dubbel. Även här ingick en timmes kurs, och det var tur, så att vi senare kunde spela på de padel-banor som hörde till vårt tjusiga hus!

Hela gänget körde padel med Pablo!

Näst sista dagen gjorde vi en utflykt till den vackra vita byn Frigiliana och gjorde en vandring upp till toppen av El Fuerte. Där bjöds vi en vidunderlig utsikt och goda vegetariska wraps. Efter vandringen pustade vi ut på ett café med egen chokladtillverkning för att fylla på energidepåerna ordentligt inför kvällens poolhäng.

Vi hälsade också på hos en Crossfit-box och gjorde en kort WOD (Workout of the Day) och ett lite längre pass med stabilitetsträning. På morgonen sista dagen överraskade två av deltagarna med att ordna ett eget träningspass för alla deltagare. Kvällen avslutades med en middag på en lokal restaurang.

Det var en fröjd att få umgås med så kloka, starka och härliga kvinnor. På dagarna svettades vi, på kvällarna åt vi god mat och samtalade. Vi kom alla hem gladare, piggare och uppfyllda av en fantastisk gemenskap.

Vi vill tacka de sponsorer som bidrog till att våra gäster kände sig extra välkomna. Det svenska hudvårdsmärket Cool Derma såg till att vår hy var fräsch genom alla träningspass, Nutrinovate höll vår energi uppe med Vitamin Films och koffeinfilmerna Boosting Films – och Reserol gav alla deltagare den prisvinnande ansiktsmasken Reserol Overnight Moisture Mask. Förutom all god mat vi bjöd på hade vi lyxen att ha tillgång till ypperliga proteintillskott och shakers/vattenflaskor från Optimize Nutrition. Maja Pernefeldt bidrog med träningsband och massageboll. Samtliga produkter är sådana vi själva använder och ÄLSKAR och vi är så glada över att få visa det för våra deltagare.

Crossfit i Almunecar!

Föregående

Podcast: Optimera din flygresa

Nästa

Hyr tält istället för att köpa